تنها به این دلیل که یخچال خنک است نمی‌تواند تمام مواد غذایی را به مدت طولانی سالم نگه دارد.

يخچال

به گزارش همشهری آنلاین، در یخچال غذاها و خوراکی‌های مختلفی را نگه‌داری می‌کنیم اما باید دقت کنیم که بعضی از غذاها و مواد غذایی حتی در یخچال نیز زود فاسد می‌شوند.

باقی مانده مواد غذایی

باقی مانده مواد غذایی نباید بیشتر از ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و بهتر است قبل از زمان گفته شده مصرف شوند. با نگهداری بیش از ۲۴ ساعت در یخچال، امکان رشد میکروب فراهم می شود. به غذاهای نگهداری شده در یخچال، قبل از مصرف باید حرارت داده شود. عدم توجه به موارد ذکر شده شاید در کوتاه مدت، مشکل خاصی ایجاد نکند اما در طولانی مدت، افراد را دچار آلودگی‌های غذایی خواهد کرد.

سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس‌هایی که در یخچال فروشگاه‌ها نگهداری می‌شوند، ۵ تا ۷ روز ماندگاری دارند که این مدت در یخچال‌های خانگی به ۳ تا ۵ روز می‌رسد. البته می‌توانید این مواد خوراکی را در فریزر به مدت طولانی‌تری نگهدارید.

کنسرو ماهی

تا زمانی‌که در قوطی کنسرو ماهی باز نشده باشد، طول عمر آن طولانی خواهد بود اما به‌محض باز شدن در آن، ماهی در معرض هوا و انواع باکتری‌ها قرار می‌گیرد که ماندگاری آن را به چند روز محدود می‌کند.

برنج پخته

برنج پخته را بیشتر از ۲ روز نمی‌توان در یخچال نگهداشت. نوعی باکتری در برنج تولید می‌شود که بیماری‌های گوارشی مانند سندرم دوره‌ای تهوع و استفراغ به وجود می‌آورد. این باکتری در برابر حرارت مقاوم است.

تخم مرغ پخته شده

ماندگاری تخم‌مرغ بعد از اینکه آب‌پز شد بسیار کم شده و فقط یک هفته می‌توان آن را در یخچال نگهداشت.

غلات پخته شده

اگر بعد از پختن غلات آنها را ۲ ساعت در بیرون از یخچال قرار دهید فاسد می‌شوند و بوی آنها تغییر می‌کند و باید آن را دور بریزید. اگر هم آن را در یخچال قرار دادید فقط ۴ تا ۶ روز ماندگاری دارند. بعد از پخت آن را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال نگه دارید و ظرف ۴ تا ۶ روز آن را مصرف کنید.

این مواد غذایی حتی در یخچال هم فاسد می‌شوند! | مدت نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال

سبزیجات پخته شده

ماندگاری آن در یخچال ۳ تا ۷ روز است.

کاهو

آب آن دسته از مواد خوراکی که پرآب‌ هستند، در یخچال، تبخیر شده و وارد سلول‌های باکتری‌ها می‌شود و به‌مرور ماده خوراکی را خراب ‌می‌کنند. کاهو هم از این دسته خوراکی‌هاست که حتی در یخچال هم ماندگاری کمی دارد. البته اگر کاهوها را درون کاغذ فویل در یخچال نگه دارید تا ۳۰ روز باقی می‌ماند.

کلم‌برگ

کلم‌برگ حدود ۳ روز در یخچال تازه می‌ماند و پس از آن شروع به پژمرده و نرم شدن می‌کند.

لوبیاسبز

لوبیاسبز چه تازه باشد و چه پخته‌شده نباید بیشتر از ۵ تا ۷ روز در یخچال بماند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی زود خراب می‌شود و نشانه آن تغییر در رنگ و بوی آن است و البته که زرد و نرم هم می‌شود و بافت ترد خود را از دست می‌دهد.

قارچ

حتما دیده‌اید که قارچ تنها فقط یک تا دور روز در یخچال سالم می‌ماند و پس از آن شروع به سیاه‌شدن می‌کند و خیلی نرم می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. قارچ را نباید در در کیسه پلاستیکی دربسته قرار داد زیرا این کار موجب افزایش رطوبت و کپک زدن می‌شود.

گوجه فرنگی

بسیاری از مردم گوجه فرنگی را در یخچال نگه داری می کنند . این کار علاوه بر اینکه طعم آن را از بین می برد باعث تجزیه مولکول‌های گوجه فرنگی شده و پوست آن را زبر و لکه دار می کند . بهتر است هربار مقدار کمی خریداری کنید تا سریع و تازه مصرف شود و ظرف حاوی گوجه فرنگی را کنار لبه پنجره قرار دهید.

سیب زمینی

انباری و زیرزمین محلی مناسب برای نگهداری سیب زمینی است. قرار دادن آن در یخچال موجب می شود که نرم و شل شده و نشاسته موجود در آن تجزیه شود.

پیاز

محل نگهداری پیاز سالم در دمای اتاق است. سرما موجب نرمی و وارفتگی و خرابی آن می شود . پس از برش دادن پیاز باید آن را کاملا خشک کرده و در ظرف در بسته درون یخچال نگهداری کنید، و در مدت کوتاهی آن را مصرف نمایید.

این مواد غذایی حتی در یخچال هم فاسد می‌شوند! | مدت نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال

سیب

با نگهداری سیب در خارج از یخچال ، می توانید ماندگاری آن را تا چند هفته تضمین کنید. سرما و رطوبت باعث می شود که سیبها سریعتر رسیده شوند. بهتر است سیب را دو تا سه هفته بعد از خرید میل کنید. در غیر اینصورت بعد از گذشت این مدت ، برای ماندگاری بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

برش‌های هندوانه

هندوانه تا زمانی‌که برش نخورده باشد، عمر طولانی دارد. اما برش خورده آن که درون ظرف دربسته در یخچال گذاشته شده باشد باید در مدت ۳ تا ۵ روز مصرف شود.

انواع توت‌

توت‌ها ماندگاری فوق‌العاده پایینی دارند و بعد از چیده شدن باید سریع مصرف شوند. توت‌ها ممکن است یک یا دو روز در یخچال بمانند و بعد از آن حتی کپک بزنند. دلیل این ماندگاری پایین این است که پوست این میوه‌ها خیلی نازک است و آب زیادی دارند که باعث می‌شوند باکتری‌ها زود در آنها رشد کنند. البته که در فریزر ماندگاری بالاتری دارند.

کدو حلوایی

نگهداری کدو حلوایی درون یخچال موجب جذب رطوبت و فساد می شود. محل نگهداری کدو حلوایی باید خشک باشد نه مرطوب، جایی مانند آشپزخانه و زیر زمین محل مناسبی می باشد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بهتر است قطعه ای مقوا زیر آن قرار دهید.

این مواد غذایی حتی در یخچال هم فاسد می‌شوند! | مدت نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال

آبمیوه طبیعی

آبمیوه های طبیعی خیلی زود خاصیت خود را از دست می‌دهند، بلافاصله و نهایت تا یک ساعت پس از گرفتن آب میوه باید آن را نوشید.

عسل

قرار دادن عسل در یخچال موجب متبلور شدن و سفتی آن می شود .برای داشتن عسلی نرم و روان بهتر است آن را خارج از یخچال نگهداری کنید

قهوه

بهترین روش نگهداری از قهوه ، قرار دادن آن درون یک ظرف در بسته و بدون منافذ است. نگهداری قهوه در یخچال باعث از بین رفتن طعم و بوی آن می شود و با بالا رفتن سرعت تقطیر قهوه موجب خرابی آن می گردد . رطوبت برای پودر و دانه های قهوه مناسب نیست و کاهش کیفیت قهوه را در پی خواهد داشت.

روغن زیتون

محل نگهداری روغن زیتون باید تاریک باشد. به همین دلیل شیشه های حاوی روغن زیتون اغلب به رنگ تیره تولید می شوند. با وجود تاریک بودن یخچال در زمان بسته ماندن ، سرما موجب سفت و جامد شدن روغن زیتون می شود همچنین در طعم و مزه روغن زیتون کاملا بکر و خالص نیز تاثیر می گذارد بنابراین بهتر است در داخل محیطی تاریک و بدون نورمانند داخل کابینت نگهداری کنید.

نان

نگهداری نان در یخچال باعث می شود که خشک و بیات شود. بهتر است نان به صورت تازه مصرف گردد و برای نگهداری طولانی مدت ، نان را در فریزر قرار دهید.

کد خبر 873011
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha